sábado, 24 de marzo de 2007

Kirkhusvenner

Da vi startet reisen vår hadde vi først et 10 dagers besøk hos familien Kirkhus i England før vi dro videre til Gran Canaria. Etter å ha vært 10 dager på øya kom Kirkhusvennene våre og hadde et 10 dagers besøk her, det ble tilsammen 20 fine dager:-) Dessverre er dette det eneste bildet (fra Puerto de Mogan) vi har fra disse 20 dagene sammen, resten ligger på den ødelagte harddsiken som nevnt tidligere. Til gjengjeld er det jo et fint bilde, og heldigvis har Marianne og Bernt tatt noen bilder de også. Da vi var i England ble hele gjengen rammet av sykdom, vi lå til sengs eller med huet nede i doskåla en etter en, så vi rakk ikke å gjøre så veldig mange Englandske ting som vi hadde håpet,men Stonehenge fikk vi med oss, og katedralen i Salisbury. Når vi så reiste fra England var vi alle sikre på at når vi skulle møtes på Gran Canaria så ville alle 10 være friske som noen fisker. Men jammen klarte ikke Glenn å havne i sykesenga samme dag som flyet med Marianne og gutta landet, heldigvis ble sengeleiet kortvarig. Under besøket her fikk vi gjort litt av hvert. Vi hadde en biltur opp i fjellene, faktisk til øyas høyeste topp, eller rettere sagt hadde Kirkhusfamilien og Birk en tur dit, vi måtte snu underveis fordi Aurora (og mamman) ble så bilsyk av den svingete veien. Vi møttes igjen i Barranco de Guayadeque, hvor de fleste av øyas Gunachehuler er (guanchene var øyas første innbyggere). Her fikk vi sett på hulelandsbyen, der flere av de hundre år gamle hulene i dag er tatt i bruk som bolig. Enkelte er til og med forsynt med strøm. Etter hulene spiste vi middag i en hulerestaurant. Vi hadde også en tur til Las Palmas. Der besøkte vi Museo Elder hvor vi kunne sitte i Jagerfly og utføre interaktive tekniske forsøk. En av dagne bestemte vi oss for å reise til Maspalomas for å ri på kamel. Igjen var det kun Kirkhusfamilien som lyktes i å gjennomføre dagens plan, vi andre måtte trekke oss fordi den sinna kamelmannen nektet barn og voksne å sitte sammen. Dermed turte ikke Tobias, og vi måtte derfor se Marianne, Bernt og Torbjørn reise alene med ørkenens skip. Vi hadde også en flott dag i Palmitos parque. Der var fugleshowene det som gjorde størst inntrykk, både showet med eksotiske fugler og showet med rovfugler imponerte. Særlig på grunn av de flotte omgivelsene. Vi satt høyt oppe i fjellet med en fantastisk utsikt utover dalen. Aurora strålte som en sol da hun ble den heldige utvalgte blant publikum som fikk komme fram å bistå i fugleshowet. Da lørdagen 24.02 (Halvors 7 års dag) kom og det var tid for tilbaketuren til England var det en trist gjeng som sto igjen på terassen i Calle Dali. Birk gikk straks inn for å hente mobilen til mamma: "Må ringe Bernt!!"
Nå gleder vi oss til flere besøk, kanskje dukker Tante Cherin og Enya opp. I Juni kommer Bestemor, Bestefar, Onkel Espen og tante Grete og skal feriere i Arguineguin. Og er vi heldige får vi også besøk av Steen-Hansenfamilien i juli :-)